بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درخصوص آغاز ریل گذاری خط راه آهن چابهار به زاهدان اظهار داشت: ریل چابهار به زاهدان منحصرترین خط ریلی کشور از منظر اقتصادی است که می تواند پیونددهنده کشورهای منطقه با یکدیگر باشد.
وی افزود: این خط ریلی ضمن پیوند کشورهای حوزه دریای عمان و اقیانوس هند، شاخ و شرق آفریقا به کشورهیا عضو CIS و همچنین روسیه و شرق اروپا، عملا با تکمیل و استانداردسازی می تواند به اصلیترین شاهراه اقتصادی این کشورها تبدیل شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تبادلات کالایی چین و هند به CIS، روسیه، افغانستان و شرق اروپا و از CIS به شاخ و شرق آفریقا بیش از ۸۰ میلیارد دلار است. به این ترتیب کوتاه ترین و کم هزینه ترین مسیر از مبدا ورودی و خروجی، چابهار خواهد بود.
وی تصریح کرد: بدون شک با آغاز به کار این خط ریلی، اقتصادی ترین مسیر ریلی را در پیوند تجارت منطقه ای شاهد خواهیم بود.
آقایی ادامه داد: این مسیر مطمئنا در کاهش هزینه های کالایی کشور موثر خواهد بود. به شکلی که بیش از ۱۵ میلیون تن از کالاهای وارداتی و صادراتی کشور که امروز به دلیل نداشتن ریل از مسیرهای دیگر انجام می گیرند، ضمن رقابت پذیر کردن در عرصه بین المللی، هزینه های توزیع در محور شرق از جنوب شرق تا شمال شرق را کاهش خواهد داد.
وی تصریح کرد: این در حالی است که بدون شک موافقت مقام معظم رهبری در بهره گيری تسهيلات صندوق توسعه ملی برای پروژه خط ريلی چابهار به زاهدان نشان از هوشمندی و اشراف ایشان به تجارت بين المللي با برد دريا محور است.
آقایی در پایان گفت: اين پروژه اساسی ترين پروژه احيا و فعال نمودن ترانزيت بزرگترين و باکیفیت ترين منابع معدنی دنيا در افغانستان خواهد بود.